23.12.2009

Bu İşletim Sistemlerini Hiç Duydunuz mu?

Dün  shiftdelete'de gezerken birçok şeyle karşılaştım. Benim ilgimi çeken ise işletim sistemleri idi. Adı sanı hiç duyulmamış ya da popularitesini kaybetmiş işletim sistemleri. Enteresan geldi ve okudum. Bayağı bir ilgimi çekti. Paylaşmak istedim. Bilmeyenler için hatırlatmak isterim. Bu piyasa sadece Microsoft,Linux ya da Mac 'tan ibaret değil...

Bunlardan ilki ReactOS:
ReactOS
ReactOS'un amacı, Windows işletim sistemlerini açık kaynak kodlu bir platformda çalıştırmak. Şu haliyle Linux ortamında çalışan bir Windows işletim sistemi gibi geliyor olabilir. İşin aslı çok da yanlış bir söylem değil bu.ReactOS'un geliştiricilerinin amacı, Windows 95 işletim sistemini açık kaynak platformuna taşımaktı. FreeWin95 adıyla bilinen ReactOs, Steve Ballmer tarafından da bir dönem ilgiyle takip edilmişti.



ReactOS ile Windows 95'i, açık kaynak kodlu kullanabiliyoruz
ReactOS günümüzde Live (ÇalışanCD olarak mevcut. Uyumluluk konusunda da çok fazla sıkıntı yaşadığı söylenemezFirefox (Flash desteğiyle), MSN MessengerOpenOffice.orgStarCraftDiablo 2 veQuake IIIReactOs ile uyumlu olan uygulamaların başında bulunuyor.
Bilgi İçin: http://www.reactos.org/
__________
Bir diğeri ise Haiku..
Haiku
BeOS hiçbir zaman öncü bir işletim sistemi olmayı başaramayınca, onun destekçileri tarafından gönüllü olarak devam ettirilen bir proje olan Haiku,multimedya odaklı bir işletim sistemi. BeOS aslında bir hayli gelişmiş bir işletim sistemiydi fakat, yeteri kadar kullanıcıya ulaşamamıştı. Haiku da aynı şekilde başarılı bir işletim  sistemi;fakat yine istenilen düzeyde kullanıcıya ulaşamadı.Açık kaynak kodlu olması dolayısıyla Linux kullanıcıları tarafından ilgiyle takip edilen işletim sistemi, minimal bir arabirime sahip.

BeOS'tan devraldığı bayrağı Haiku başarılı sayılabilecek bir şekilde taşıdı
_________
Tabi sırayı AROS takip ediyor..
AROS
Her ne kadar oyun konsolu olarak bilinse de Amiga, çok daha fazlasına sahipti. Amiga Research OS olarak bilinen AROS, 1980'lerden günümüzekadar, her ne kadar bellek veya o ünlü "Guru Meditation" hatalarıyla ünlü olsa da, geliştiriciler arasında hayli popüler bir işletim sistemiydi. AROS'un hedefi ise Amiga'yı, diğer modern makinelerle uyumlu hale getirmek.

AmigaOS ile birçok geliştirici başarılı işlere imza attı
__________
Bir diğeri..
Syllable
Kullanıcı dostu bir işletim sistemi duydunuz mu? Her ne kadar günümüz işletim sistemleri son derece kullanıcı dostu olarak bilinseler de, eskiden bir işletim sisteminin kullanıcı dostu olması büyük bir lükstüSyllable de tam olarak bu açığı kapatmayı hedeflemişti. BeOS ve AmigaOS'tan esinlenilerek hazırlanan SyllableAtheOs olarak da biliniyorLive, yani Çalışan CD'den işletim sistemini boot ettikten sonra root şifresiyle sisteme girebiliyorsunuz. Tek bir tuşla renkli masaüstünü değiştirebilir, kendinizce geliştirebilirsiniz.

Syllable'in kullanıcı dostu arabirimi, o dönem
birçok kullanıcıyı mest etmişti

_________
Sonuncusu ise
KolibriOS
Şüphesiz ki KolibriOS, adı sanı duyulmamış işletim sistemleri arasında en hırslı olanıydı.Tamamı assembly dilinde yazılmış olan işletim sisteminin geliştirici ekibi, çoklu işlemli yapısı, grafik arabirimiTCP/IP bağlantı ve USB desteği, medya oynatıcıları ve birçok diğer özellikleriyle dikkatleri üzerine çekmeyi başarmıştı. Üstelik sistem saniyeler içerisinde açılıyordu. Fakat birçoğu gibi KolibriOS de popüler işletim sistemlerinin arasında kendine yer bulamadı.

Eğer yeteri kadar pazarlanabilesydi,
KolibriOS'u birçok kişi biliyor olacaktı



Bilişim sektörü o kadar hızlı gelişiyor ki her yeni gün yeni şeyler çıkıyor. Tabi bir o kadar da eskiler siliniyor, yok oluyor. Şimdilerde yukarıda saydığım gibi Microsoft, Linux ya da Mac belki de yarın kendi yerlerini başkalarına bırakacak. Bunu bilemeyiz; fakat gerçekten usta olan bu şirketler de yerlerini kimseye bırakacak gibi de görünmüyor. Bu günlerde hemen her ağızda google chrome OS var. Bakalım Chrome da bu üç büyükler arasına girebilecek mi yoksa sadece diğerleri gibi çıktığıyla mı kalacak..

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder