25.01.2010

İnternette Türk izleri -yobombo-

Dünya üzerinde yaklaşık 1.6 milyar internet kullanıyor. Bu internetin kullanılma oranının çoğunluğunu da sosyal ağ siteleri oluşturuyor. Bundan yola çıkarak Türk internet yazılımcılarının geliştirmiş olduğu anlık çeviri sistemiyle milyonlarca insan dil problemi olmadan birbirleriyle iletişim kurabilecekmiş. Sunduğu uluslararası platformda chat yapma olanağı sağlayan yobombo adlı yazılım, yazılanları anında karşıdaki kişinin anadiline çeviren özelliği ile dünyada bir ilk olma özelliği taşıyor. Yani birazcık açacak olursak adamların yaptığı şey şu: ben Türkiye'deyim ve karşımdaki kişi de Çin'de. Ben Çince bilmiyorum ve muhtemelen  karşımdaki çinli de Türkçe bilmiyor. Tesadüfe bakın ikimiz İngilizce de bilmiyoruz. Bu ve bu gibi durumlarda insanların birbirleri ile yazışmaları, kaynaşmaları ve konuşmaları çok zor ve içinden çıkılmaz bir hal alır değil mi? İşte iki Türk yazılımcının da yaptıkları şey bu! Ben buradan Türkçe yazıyorum ve çeviri kutumdan da karşımdaki insanın konuştuğu ya da anlayacağı dili seçiyorum. Karşımdaki Çinli de benim yazdığımı  Çince olarak görebiliyor. Böylelikle onunla daha güzel bir iletişim kurabiliyorum. Üstelik hiç yabancı dil bilgisine gerek kalmadan. Yobombo.com internet adresiyle ulaşılabilen sistem Türkiye'de fazla tanınmıyor; ama genel olarak baktığımızda 400 bini aşkın kullanıcısının olduğunu görüyoruz.

Yapımı ve alt yapı çalışmaları da üç yılı bulmuş, e tabi kolay olmasa gerek. Söylediklerini tam olarak karşındakine anlatmanın zorluğu vs gibi birçok sorunlarla baş etmiş gibi görünüyorlar. Ha şunu da eklemeden geçemeyeceğim site çok geç açılıyor (ya da bende sorun var diyeceğim ama sanmıyorum internet kafede de aynı sorunla karşılaştım ve genel kanaatim durumun böyle olduğu)  ve beklemekten sıkılabilirsiniz hatta keşke 3.5 yıl çalışsalardı da biraz daha hızlı girseydi diyebillirsiniz? Mesela ben beklemekten sıkılıyorum. Üstelik tam bağlantı hatası vereceğini düşündüğüm zamanda site açılıyor. Yani şunu demek istiyorum: bu tarz  şeylere ilginiz varsa bekleyin derim. Çünkü muhtemelen zamanınız da vardır :)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder